Voeding

Eten als je zwanger bent

Op het  moment dat u zwanger bent hoeft u zeker niet te eten voor twee!  Wel is het altijd belangrijk om goed en gezond te eten.  Tijdens de zwangerschap is dit nog eens extra belangrijk.  Hieronder enkele adviezen.

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

  • In verband met de toxoplasmose parasiet mag u geen rauw vlees eten.  Rauw vlees is onder andere: halfrauwe rosbief, fricandeau, tartaar, filet americain, ossenworst en dergelijke.   Als u het niet zeker weet, vraag het dan even na bij de slager of check het op internet.  Vanwege de toxoplasmose parasiet is het hiernaast verstandig om alle groenten en fruit zeer goed te wassen.  Indien je antistoffen hebt tegen de toxoplasmose parasiet ben je voor de rest van je leven beschermd tegen de ziekte en is er geen gevaar voor besmetting.
  • Zachte kazen gemaakt van rauwe melk kunnen de listeria-bacterie bevatten.  Als de kaas van rauwe, niet-gepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal op de verpakking 'au lait cru'.
  • Ook rauwe producten die te lang in de koelkast worden bewaard kunnen de listeria bacterie bevatten (bijvoorbeeld rauwe groenten, kip, vis en vlees).  Eet dus liever verse producten.  Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken.  Reeds bereide producten kunt u dus wel gerust in de koelkast bewaren.
  • Rauwe vis mag u gewoon eten, wel moet u er zeker van zijn dat deze vers is.  Let op met voorverpakte vis, zoals voorverpakte zalm, ook deze kan de listeria bacterie bevatten, eet deze dus liever niet voorverpakt, maar vers!
  • Eet niet teveel leverproducten (bijvoorbeeld paté en leverworst) omdat hier veel vitamine A in zit (maximaal één boterham belegd met een leverproduct per dag).

Meer informatie hierover is te vinden op www.voedingscentrum.nl

Voedingsadviezen

  • Probeer 1,5 tot 2 liter (water) per dag te drinken.
  • Tijdens de zwangerschap is het erg belangrijk gezond en gevarieerd te eten:  verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels.
    Aardappelen, volkorenbrood en pasta zijn belangrijke energiebronnen.
    Melk, kaas, eieren, vlees en vis zijn belangrijk voor calcium en eiwitbehoeften van het groeiende kind, maar ook van de moeder zelf.
    Halvarine, boter en margarine voorzien in behoefte van vitamine A en D.
  • Bij gezonde voeding zijn extra vitamines niet strikt noodzakelijk, maar het gebruik ervan kan ook zeker geen kwaad.  Als u extra vitamines wil gebruiken neem dan een multivitamine speciaal afgestemd op de zwangerschap (verkrijgbaar bij apotheek).  Het is goed om tijdens de maaltijden fruit te eten of sinaasappelsap te drinken omdat dit de ijzeropname bevordert.  De opname van ijzer wordt daarentegen juist afgremd door producten die veel kalk bevatten zoals melk  en kaas.
  • Volkoren en vezelproducten zijn niet alleen goed voor het ijzergehalte, maar ook voor een goede stoelgang.
  • Vitamine C is goed voor uw weerstand en bevordert de opname van ijzer.

 Nog een paar leefregels en adviezen

  • Zorg goed voor uzelf en luister naar uw eigen lichaam.  Het meeste wat je voor je zwangerschap deed, zoals werk, sport, autorijden en seks, kan je gewoon blijven doen.
  • Pas bij het sporten wel je tempo aan.  Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt beoefenen.  Sporten waarbij je het risico loopt iets tegen je buik te krijgen, of sporten waarbij je makkelijk met iets of iemand botst of valt zoals voetballen zijn uiteraard niet aan te bevelen.
  • Het gebruik van alcohol en drugs is schadelijk voor het ongeboren kindje.  Dit wordt dan ook ten zeerste afgeraden.
  • Roken in de zwangerschap brengt duidelijke risico's met zich mee.  Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijf in rokerige ruimte kan een nadelige invloed hebben op de zwangerschap.  In sigaretten zitten schadelijke stoffen.  Ze zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta en daardoor voor minder zuurstoftoevoer naar jullie kind.  Mocht je willen stoppen met roken of hier meer informatie over willen, dan kan je altijd bij mij terecht.
  • Gebruik geen medicijnen.  Wanneer dit onverhoopt toch nodig is, overleg dit dan altijd met je arts of vroedvrouw.  Het gebruik van paracetamol mag wel, maar maximum zes tabletten per 24 uur.
  • Tot 10 weken zwangerschap wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken.  Dagelijks een tablet van 0,5 mg is voldoende.  Dit vermindert de kans op een baby met een open ruggetje.  Overigens bevat een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen ook de juiste hoeveelheid foliumzuur.
  • Probeer contact met de volgende stoffen te vermijden: verf op terpentinebasis, bestrijdingsmiddelen en chemicalieën.
  • Is een röntgenonderzoek tijdens de zwangerschap noodzakelijk, vermeld dan wel duidelijk dat je zwanger bent (bijvoorbeeld bij de tandarts).  Soms kan een onderzoek worden uitgesteld tot na de bevalling of kan de baarmoeder worden afgeschermd. 
  • De toxoplasmose parasiet kan behalve in rauw vlees ook in de ontlasting van jonge katten voorkomen.  Probeer daarom contact met kattenontlasting te voorkomen.  Laat liever een kattenbak door iemand anders schoonmaken, werk in de tuin met handschoenen aan en was groeten en fruit goed.

<< Terug

Webdesign & Hosting by Data-Art